MADS MATTHIESEN

TEKST: EMMA VICTORIA HEGNAR
FOTO: BO KIRKEBY

IMG_1403

Mads Matthiesen (39) er i disse dager aktuell med sin siste produksjon, dramaet «The Model.» Med bakgrunn i sin alternative filmutdannelse, faller valget på amatørskuespillere, som kan vise til det realistiske universet.


“Det handler faen meg bare om å vise dem at du kan.”

I den moderne leiligheten til Mads på Vesterbro i København, går praten i ett om livet som instruktør, prosessen bak hans seneste filmer og måten han er kommet dit han er i dag. Tett i tett sitter redaksjonen samlet rundt det lille stuebordet og lytter spent, med en kopp varm te eller kaffe i hånden.

“Ja, hvor skal man starte?” småler Mads med et bredt smil. “Jeg har jobbet som instruktør nå i kanskje i 20 år, hvor ihvertfall 10 av prosjektene ikke var lønnet. Men sånt gjør liksom ikke så mye når man vet at det er det man vil,” forteller han, og setter seg ytters på kanten av Muuto Viso-trestolen han sitter på.

Med en bachelor i litteraturhistorie ved Københavns Universitet, og en instruktørutdannelse fra filmskolen super16, gikk utdannelsen en helt annen vei enn hva Mads Matthiesen hadde forestilt seg, da han visste han skulle være filminstruktør. Men selv mener Mads han nettopp har hatt en fordel ved og ikke den A4 utdannelsen fra Den Danske filmskolen, som han trodde var det optimale.


Karakterer fra den virkelige verden

Både i rekke kortfilmer, sin tidligere prisbelønnede film, «10 timer til paradis» og i den nyeste produksjon «The Model» som har premiere den 11. februar, legger Matthiesen et stort fokus på å bruke amatørskuespillere som allerede kommer fra, og har erfaring i yrkene til karakterene i filmene sine. Med det, prøver han alltid å bryte med det psykologiske og det allmenne.

“Jeg har lært meg å tenke i andre baner, og utfordre grunnideen på hvordan man lager dansk film. Det gir meg noe annet og autentisk, når jeg bruker ekte folk fra de miljøene karakterene i filmene mine befinner seg i. Da jeg skulle caste til hovedrollen Emma i «The Model», ønsket jeg å ha en modell som visste hva hun drev med. I det Maria Palm, som fikk hovedrollen, kom inn på audition, visste jeg med det samme at jeg ville jobbe med henne. Hun har gjort store kampanjer bland annet i Paris, hvor også store deler av filmens handling tar sted, i tillegg til København og Warszawa” sier Mads.

“Det kan selvfølgelig også være utfordrede til tider å bruke uerfarne skuespillere, men det gir helt klart noe mer troverdighet på skjermen og til publikum når personene både ser ut og oppfører seg som de ville gjort i virkeligheten. Og så bringer de ofte noe på banen, jeg som instruktør kanskje ikke umiddelbart har tenkt på tidligere,” forteller han videre.

IMG_1365


Fuck Den Danske filmhøyskolen

Mens Matthiesen gikk på videregående begynte hans interesse for filmproduksjon, allerede der å utvikle seg. Samtidig med å spille i punkband prøvde han og noen kompiser seg på å eksperimentere med kortfilmer hvor det så smått var momenter av kreativitet.

“Det var sånne små-kleine handlinger hvor vi for eksempel lagde en film som het «Mørkt sidespor» hvor en mann krasjer med BMWen sin i en mørk tunell, og virkelig syntes det er dritt å skal prøve å få den til å fungere,” ler Mads og rødmer smått.

Etter videregående i en alder av 20 gikk interessen videre på den europeiske filmskolen, hvor han så smått utviklet teknikker innenfor produksjon av film, og fant interessen som instruktør. Her dannet han seg også et miljø av folk, blant annet den prisbelønnede filminsstruktøren Michael Noer, som han senere har ett tett samarbeid med.

Som ung, med store ambisjoner søkte Mads seg videre inn på Den danske filmhøyskolen, hvor han etterfølgende fikk hele to avslag.

“Første gangen, var det noe med å bare sette seg med en kasse bajer og slenge dritt rundt hvor teite de var på filmhøyskolen som ikke visste noen ting. Vi var jo ganske unge og uerfarende på dette tidspunktet, noe vi selvfølgelig ikke syntes den gangen. Så etter andre avslag, hadde jeg det bare sånn at jeg skulle fuckings ikke søke meg inn der flere ganger. Jeg valgte derfor å ta litteraturhistorie og retorikk KUbare for å få lese masse bøker, og få noe annen inpirasjon,” forteller han.

I tidsforløpet mellom de to avslagene hjalp Mads til ubetalt på en rekke produksjoner på filmverkstedet, samtidig med å skaffe seg erfaringer på filmsett bandt annet som rekvisitør.

“Det har for meg som instruktør vært utrolig lærerikt å ha forståelsen for de andre oppgavene på et filmsett. Jeg har mye mer forståelse for hvorfor det må ta litt lengre tid før man skal begynne en oppakning. Det er ofte man må ta noen pauser for at lyset skal settes riktig eller at rekvisitter skal ordnes.”

“Yrket mitt er liksom helt forskjellig fra for eksempel Sportsfolk. Jo eldre man blir, jo bedre og mer erfaring får du,” sier Matthiesen med en humoristisk undertone.

Samtidig med universitetsutdannelsen, kom Mads inn på den alternative filmhøyskolen Super16 som er drevet av Nordisk Film. Det var her det hele begynte å skje, og ting falt på plass.

“Vi skulle lage tre filmer i løpet av tiden vår på super16, hvor jeg blant annet lagde en midtveis-kortfilm som heter «Dennis» og en en annen kortfilm, «Cathrine.» Jeg opplevde å finne ett språk jeg kunne kommunisere med. Nå var det skuespillet og historiefortelling som skulle være i fokus, og ikke alt det tekniske. Med min første film på Super16, ble jeg invitert på Venice Film festival, med min andre produksjon, til filmfestivalen i Sundance og med min avgangsfilm vant jeg faktisk en pris på Berlin filmfestival. Så ett eller annet må jeg ha gjort riktig,” ler han.

Etterfølgende har Matthiesen både mottatt og fått nominasjoner til en rekke andre priser, både for kortfilmene og sin lengre produksjon «10 timer til paradis» hvor han med denne har vunnet prisen for beste instruksjon ved Sundance filmfestival.

Med en premiere rundt hjørnet og research til et nytt prosjekt, står ikke hverdagen stille for Mads. En ting er hverfall sikkert for Matthiesen fremover. Han vil fortsette å utfordre historiefortellinger, når han nå allerede en såvidt begynt.

IMG_1392


Filmografi:
The Model, 2016
Hvor lyset kommer ind (kortfilm), 2013
10 timer til Paradis (lengre produksjon), 2012
Cathrine (kortfilm), 2008
Dennis (kortfilm), 2007
Mum (kortfilm), 2006
Når man vågner (kortfilm), 2005

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s